Programy pro mateřské školy

Není-li uvedeno jinak, délka programů je 60 minut. Pokud nehradíte program ze Šablon, cena je 60 Kč na dítě (šablonová cena viz níže). (Děti mladší tří let mohou být na programech přítomny, ale neplatí.) Výukové programy můžete financovat pomocí šablon (nově OP J. A. Komenský), potom platí následující ceník: pokud si zvolíte 4 hodiny se mnou, tedy například 2 programy za sebou (jeden je sice šedesátiminutový, ale není problém roztáhnout téma na dvě vyučovací hodiny) nebo něco na míru o téže délce, cena je 3200 Kč za skupinu. Pokud se rozhodnete jen pro jeden program a zbylé dvě hodiny projektového dne si uděláte sami, pak je cena 2000 Kč. Budou-li 2 programy za sebou každý pro jinou třídu, cena je také 3200Kč.

PODZIM

Co vyprávěl klobouk Podzimákprogram obvykle probíhá v blízkosti školky, stačí zahrádka školky, pokud v ní máte listnaté stromy nebo keře. Moudrý klobouk děti provede podzimem, hravě je seznámí s podzimní přírodou a s přípravami rostlin i živočichů na zimu. Pokud je chladnější počasí, první část probíhá uvnitř, v tom případě je třeba počítat s trochou času navíc na přesun. KDE: ZAHRADA NEBO BLÍZKÉ OKOLÍ ŠKOLKY S LISTNÁČI /PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA.

Lesní hrátky (nejen) se zvířátky Děti se tiše zaposlouchají do zvuků lesa, seznámí se se stavbou stromu, vyzkoušejí si frotáž kůry, budou lovit a pozorovat drobné živočichy, seznamovat se s pobytovými znameními a něco pěkného vyrobí třeba pro maminku. KDE: LES V BLÍZKOSTI ŠKOLKY.

Plazící se plazíci – program o hadech, ještěrkách a želvách. Děti se s pomocí pohádky seznámí s plazy, zahrají si na ještěrky, zkusí lovit jako kobry, vyzkouší si, jak velké sousto umí sníst had. Uvidí skutečné ukázky (želví krunýř a další), na některé si budou moci i sáhnout. Na závěr si vyrobí společného hada. Jsme-li venku, zkusíme si nějaké plazy najít. KDE: ZAHRADA ŠKOLKY/ TŘÍDA/ PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA.

Bobr a vydra - chlupáči u vody děti se seznámí se dvěma nápadnými vodními savci. Co mají tahle zvířátka společného a čím se liší? |Kdo je velký dřevorubec a stavitel a kdo nejlepší rybář? Děti si postaví bobří hráz či hrad, zahrají si na lov ryb, uvidí pravé bobří okusy a na skutečnou (ne živou) vydru si budou moci dokonce sáhnout. Je-li to možné, prosím, aby každé dítě mělo celou mrkev. Přijedete-li za mnou do přírodní zahrady ve Třech Sekerách, uvidíte místo, kde bobr pracuje. KDE: TŘÍDA/OKOLÍ ŠKOLKY, KDE JE VIDĚT BOBŘÍ PRÁCE/ PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA. Poznámka: Program v přírodní zahradě je celodopolední, je prodloužen o cestu za bobrem. V tom případě je cena 100Kč na žáka nebo 3200Kč za skupinu, hradíte-li ze Šablon (OP JAK).

Školka vzhůru nohama aneb na návštěvě u netopýrů – život netopýrů dětem přiblíží netopýřice Lucka. Spolu s ní loví potravu, hledají úkryty, vyzkouší si orientaci podle zvuku a dovědí se, co netopýry v přírodě ohrožuje. Uvidí i opravdického netopýra (ne živého). (Tento program vychází z metodiky České společnosti pro ochranu netopýrů.) KDE: TŘÍDA.

Na pavoučím vlákénku povídáním o pavoucích a hrami děti provede pavouk Pletáček. Při skupinové práci si děti vyrobí pavoučky, které umístí na společnou pavučinu. Budeme také pozorovat živého pavouka a přesvědčíme se, že není třeba se ho bát. Jsme-li venku, zkusíme si nějaké pavouky najít. KDE: TŘÍDA/ZAHRADA ŠKOLKY/PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA.

ZIMA

Se skřítkem Mrazílkem do lesa i na louku program ideálně probíhá na lesním okraji v blízkosti školky. Při hrátkách se skřítkem Mrazílkem se děti dovědí, co dělají rostlinky i zvířátka v zimním lese a na louce, podívají se, co zvířátka po sobě zanechala, něco na místě vytvoří a možná si i něco malého odnesou do školky. Program počítá se sněhovou i bezsněžnou variantou. KDE: LES NEBO PARK V OKOLÍ ŠKOLKY.

Jak se mají zvířátka v zimě - děti se hravou formou seznámí s tím, která zvířátka v zimě spí a kde, co dělají ta, která nespí, že nás někteří ptáčkové opouštějí a jiní naopak přilétají. Osahají si pelíšky, projdou se po stopách a udělají dobrotu ptáčkům. KDE: TŘÍDA.

Vysejme si Vánoce děti si udělají ozdobičky na stromeček z vlastnoručně vyrobeného papíru. Na jaře si je zasadíte na zahrádku nebo do květináče a díky "kouzelné přísadě" vám vyrostou kytičky (Program využívá nápad Ing. Moniky Semotánové). KDE: TŘÍDA

Ptáčci zpěváčci od jara do zimyděti se seznámí s našimi běžnými druhy ptáků, uvědomí si, co mají ptáčci společného a čím se jeden od druhého liší, na ptáčky se samy promění a projdou si celý ptačí rok od jara až do zimy. Také si něco vyrobí, co jim zůstane na další hraní. V pěkném počasí se na konci můžeme podívat za ptáčky ven. KDE: TŘÍDA/ TŘÍDA A ČÁST V ZAHRADĚ ŠKOLKY.

Ryby, rybky, kam plavete? - děti se podívají pod hladinu s kamarádem pstruhem. Dovědí se, kdo žije v rychlém potůčku, líné řece nebo v rybníku a komu co chutná. Nebude chybět ani výtvarné tvoření. (Program využívá některé aktivity z programu CEA Sluňákov.) KDE. TŘÍDA.

Jak to chodí u mravenečků děti se pomocí her seznámí se životem mravenců. Dovědí se, že mraveniště není jen hromádka jehličí, kdo klade vajíčka, jak se krmí larvičky, kdo je s mravenci kamarád a koho se naopak musejí obávat, a mnoho dalšího z mravenčího života. Každé dítě si vyrobí mravenečka, kterého si může odnést domů. KDE: TŘÍDA.

Kde se vzala naše Země, rostliny a zvířata – děti se seznámí s tím, že Země je kulatá a že má své místo ve sluneční soustavě, vyzkouší si vznik hor, stěhování světadílů, zemětřesení a co umí sopka, poznají, kdo dřív obýval naši planetu. Zahrají si na práci paleontologů a každé dítě si vyrobí něco na památku. KDE: TŘÍDA.

Od pračlovíčka ke mně děti si prostřednictvím pohádky projdou vývojem člověka a jeho kultury. Vyzkouší si, jak se změnily nohy od opičky k člověku, jak vypadal pravěký lov a co obnášel život prvních zemědělců. Vyrobí si "starožitnou" nádobu, vyzkouší si nástrahy doby železné a promění se společně v továrnu na začátku průmyslového věku. Dotkneme se i vytváření odpadu jako problému moderní doby, děti si vyzkoušejí třídění. Na závěr si zahrají na práci archeologů.(Program navazuje na předchozí, ale lze jej objednat i samostatně.) KDE: TŘÍDA.

JARO

Zvířecí dětičky kdo se líhne z vajíčka a kdo se narodí z bříška? Co je to larvička a kukla a kdo vypadá jako maminka? Mají všechna ptáčátka peří? Umí srnčí dětičky běhat?.... Děti se seznámí s životem mláďat různých živočichů a uvidí i živá "hmyzátka" v teráriu, která si pak při zájmu můžete nechat na chov ve školce. Zvířecí dětičky a stopy po jejich přítomnosti si také zkusíme najít v zahrádce či v okolí, nebo si děti něco malého vyrobí. KDE: ZAHRADA ŠKOLKY/TŘÍDA/ PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA.

Vstávej, semínko! - děti se seznámí s ročním cyklem rostlinky od semínka až zpátky k semínku. Vyzkouší si, co všechno rostlinka potřebuje k životu. Vlastnoručně si zasejí semínka a provedou s nimi jednoduchý pokus. (Program využívá některé aktivity z programů Centra rozvoje České Skalice ). KDE: TŘÍDA/ ZAHRADA ŠKOLKY.

Jak se žije včeličkám– děti se hravou formou seznámí se stavbou těla včely, zahrají si divadlo, při kterém se dovědí, kdo jsou královna, trubci a dělnice a jaké činnosti během života vykonávají. Prohlédnou si skutečný (prázdný) úl i s plásty a další včelařské pomůcky. KDE: TŘÍDA.

Od vajíčka k žabce – děti se seznámí s vývojem žab, jejich způsobem života i ochranou. Samy se vyvinou z vajíčka v pulce a žabku a zkusí si ulovit mouchu "žabím jazykem". Dovědí se, jaké nebezpečí číhá na žabky na silnicích a vyzkouší si jejich záchranu. Dle sezóny a aktuálních možností uvidí i živé obojživelníky. Máte-li blízko školky rybník či jezírko, můžeme se po skončení vnitřní části jít k němu na obojživelníky podívat se síťkami a lupami, potom je třeba počítat s půlhodinou navíc. (Tento program je inspirován stejnojmenným programem Vodního domu při ČSOP Vlašim.) KDE: TŘÍDA/ZAHRADA ŠKOLKY/ PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA.

Kapička Pája napájí svět - Děti se seznámí s koloběhem vody v přírodě a s její důležitostí pro půdu, rostliny a zvířata. Zahrajeme si na kapičky vody a pomocí pokusů zjistíme, jak se chová voda v půdě či na tvrdém povrchu, jaký je rozdíl mezi jemným deštíčkem a lijákem a jak rostlinky umí pít. Děti se také dovědí, proč je dobré, aby voda ze zahrádky neutekla rychle pryč a jak to udělat. KDE: ZAHRADA ŠKOLKY/PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA.

Mámo, táto, pojďte na zahrádku! KOMUNITNÍ SETKÁNÍ DĚTÍ, RODIČŮ A PEDAGOGŮ. Konkrétní průběh a délka programu závisí na domluvě. Smyslem setkání by mělo být uvědomění, jak je pestré venkovní prostředí důležité pro rozvoj dětí, ale i pro přírodu samu. Hravou formou budeme zkoumat zahrádku a společně se budeme věnovat nějaké činnosti pro ni (dle domluvy například výsadba keřů, výroba či osazování záhonů, ještěrkoviště, hmyzího hotelu, škvorníků a podobně). Možná bude i opékání na ohništi. KDE: ZAHRADA ŠKOLKY. Poznámka: Cena a délka programu se odvíjí od konkrétních domluvených aktivit.


LÉTO

Koho potkala včelka Mája Kdo létá na květinky? Proč jsou barevné a hezky voní? Kdo pomůže jablíčku dozrát a kytičce mít semínka? Děti se seznámí s opylovači jako jsou různé včely, čmeláci, ale i mouchy nebo slimáci. Květiny i živočichy budeme pozorovat v zahrádce školky i v okolí, nebo můžete přijet do Přírodní zahrady U nás doma, kde navíc uvidíte fungující hmyzí hotely i s jejich obyvateli. Zahrajeme si několik tematických her a něco si také vyrobíme. (Program má i variantu do třídy.) V případě zájmu se můžeme domluvit na společné výrobě hmyzího hotelu buď jako navazující na program, nebo na jiný termín třeba formou dílny s rodiči. KDE: PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA/ZAHRADA ŠKOLKY/ PŘÍRODNÍ OKOLÍ ŠKOLKY.

Motýlí kouzlení– děti se přiblíží čarovnému světu motýlů, samy si projdou jejich životem od vajíčka, přes housenku a kuklu až k barevnému okřídlenci nebo nenápadné můře. Uvidí krabici s tropickými i našimi motýly a nějaké živé motýly, vajíčka i housenky se pokusíme najít venku. Každé dítě si také vyrobí něco použitelného k dalšímu hraní. KDE: ZAHRÁDKA ŠKOLKY/PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA.

Broučci, pavoučci, slimáčci a jiná havěť program probíhá v jakémkoliv (nejlépe pestrém) přírodním exteriéru, děti se pokusí nalézt a chytit drobné živočichy (mohou si vyzkoušet i entomologickou síť nebo prosev), v krabičkách si je prohlédnou a porovnají (co je větší, rychlejší, barevnější….) a poté vypustí. Vyzkouší si něco ze života mravenců a hrou si ověří znalost bezobratlých živočichů. KDE: PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA /ZAHRÁDKA ŠKOLKY/LES/PARK.

Pod hladinu (nejen) za chrostíkyprogram zaměřený na vodní bezobratlé, který probíhá u potůčku nebo rybníka. Děti se seznámí s chrostíky s pomocí Ferdy Mravence. Pak lektorka či děti samy naloví vodní bezobratlé, které budeme pozorovat a něco si o nich řekneme. Děti se promění na chrostíka na památku si vyrobí jeho schránku. KDE: PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA/ DOBŘE PŘÍSTUPNÝ POTŮČEK, ŘEKA NEBO RYBNÍK.

V zahrádce školky to žije Děti se při zkoumání různých zákoutí školkové zahrady a hrách seznámí s tím, jak důležité pro přírodu je mít zahradu pestrou a co můžeme udělat, abychom přilákali více druhů zvířátek. Dle konkrétní domluvy můžeme například vyrábět škvorníky, pítka nebo hmyzí hotel, nebo zapojit do programu úpravu nějakého vašeho zahradního prvku – osázení záhonu, výsadba keřů a podobně. KDE. ZAHRÁDKA ŠKOLKY. Poznámka: Cena a délka programu se odvíjí od konkrétních domluvených aktivit.

V přírodní zahradě to žije Děti si užijí prostředí v přírodní zahradě, při pátrání po drobných zvířátkách i rostlinách, zkoumání různých zákoutí a hrách se seznámí s tím, jak důležité pro přírodu je mít zahradu pestrou a co můžeme udělat, abychom přilákali více druhů zvířátek. Na nabyté znalosti můžete s dětmi navázat při dotváření školkové zahrádky. Samotný program trvá 60 minut, ale s prohlídkou zahrady, muzea a využitím herních prvků doporučujeme minimálně dvě hodiny. Přijedou-li dvě třídy, na zahradě se vystřídají postupně. Druhá se může zatím projít po okolí a pokud budete mít zájem, zapůjčím vám k procházce samoobslužné aktivity. KDE: PŘÍRODNÍ ZAHRADA U NÁS DOMA. Poznámka: Pokud si jedna třída u nás bude chtít užít déle než dvě hodiny (a třeba si i opéci přinesené buřty), je cena 100Kč na žáka nebo 3200Kč za skupinu, hradíte-li ze Šablon (OP JAK). VHODNÉ NA ŠKOLNÍ VÝLET

Za sopkami na dno jezera program na naučné stezce v rezervaci Soos. Cestou po stezce (asi 2km) děti prozkoumají místní prameny, vyzkouší si, jak fungují bahenní sopky, které vzápětí uvidí v činnosti, užijí si všemi smysly cestu po dně slaného jezera, dozví se, kde se tam vzalo a jak člověk pracoval s touto zvláštní krajinou. Podle sezónních možností budeme sledovat i místní živočichy a rostliny. Nebudou chybět tématické hry a výtvarná aktivita. V areálu je i záchranná stanice handicapovaných živočichů, kterou také navštívíme a možná si zde zahrajeme hru. Program trvá přibližně 150 minut. Dopravu si zajišťují školy samy. Zde počítám i s větším množstvím účastníků (až 50), ale lepší je do třiceti. Doporučené vybavení: Každý by měl mít vhodnou obuv a oblečení do terénu, pití, pláštěnku, pokrývku hlavy. Skupina by měla být vybavena lékárničkou, ve které by mimo jiné neměly chybět prostředky proti alergii. KDE: REZERVACE SOOS U FRANTIŠKOVÝCH LÁZNÍ.Poznámka: Vzhledem k délce programu je cena 100 Kč na dítě, nebo 3200Kč za skupinu, hradíte-li ze Šablon (OP JAK). VHODNÉ NA ŠKOLNÍ VÝLET

Výprava do Tajgy Vycházka po trase naučné stezky NPR Kladské rašeliny, při které se děti hravou formou seznamují s tímto zajímavým místem – s pralesem a rašeliništěm. Součástí je i ukázka čerstvě nalovených vodních bezobratlých. Začátek programu je na parkovišti v osadě Kladská. Program trvá přibližně 150 minut.Dopravu si zajišťují školy samy. Zde počítám i s větším množstvím účastníků (až 50), ale lepší je do třiceti. Doporučené vybavení: Každý by měl mít vhodnou obuv a oblečení do terénu, pití, pláštěnku, pokrývku hlavy. Skupina by měla být vybavena lékárničkou, ve které by mimo jiné neměly chybět prostředky proti alergii. KDE: NAUČNÁ STEZKA NA KLADSKÉ. Poznámka: Vzhledem k délce programu je cena 100 Kč na dítě, nebo 3200Kč za skupinu, hradíte-li ze Šablon (OP JAK). VHODNÉ NA ŠKOLNÍ VÝLET